پایه دوم ابتدایی

مجموعه چکیده ها و تکلیف های شکوفه های صورتی کلاس دومی من

داستان روباه و خروس در عصر حاضر و اجرای نمایشی آن

روزی روزگاری در زمانهای خیلی جدیدتر از امروز ، یعنی در روزگار آینده ، در یک صبح زیبای بهاری خروس سفیدی در سبزه زار اطراف قدم می زد و اوقات فراغتش را با تفریحات سالم پر می کرد.آب و هوای آنجایی که خروس برای گذراندن اوقات فراغت انتخاب کرده بود لطیف و دل انگیز و نشاط آور بود. خروس که از آن همه سرسبزی و طراوت کیف می کرد ، نفس عمیقی کشید و گفت : جای شهروندان خالی .....                             
بقیه داستان در ادامه مطلب


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

كاردستي هاي كلاس دومي هاي من

دانش آموزان كلاس دومي من
خيلي خلاق هستن!
شما با رفتن به ادامه مطلب مي توانيد اين حرفم را باور كنيد!

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

نمونه سوال درس رياضي

براي مشاهده ي نمونه سوال به ادامه مطلب مراجعه فرماييد

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

تكليف پايان هفته كلاس دوم دبستان فروتن

به نام خدای گل های یاس

نام و نام خانوادگی :             تکلیف پایان هفته             دبستان فرهنگیان ( نوبت صبح و عصر)26/9/88

1-متن املای زیر را کامل کن و از روی همین مطلب برای مادرت املا بگو.

دو پرنده ی کوچک در                 زندگی می کردند. نام یکی از آن ها « کوشا» و نام دیگری «نوشا» .روزی پدر و مادرشان به آن ها گفتند شما دیگر بزرگ شده اید و باید                  دیگری هم یاد بگیرید.

دو برادر در راه                 را دیدند .دارکوب                جنگل بود. آن ها                گرفتند که از او پزشکی بیاموزند. کوشا سخت کار می کرد ولی نوشا بعد از دو سال آموختن             شد. سرانجام آن ها به پیش پدر و مادرشان بر.گشتند. کوشا پزشک            شده بود.ولی نوشا هیچ کاری یاد نگرفته بود.

2-دختر خوبم از روی درس کوشا و نوشا با رعایت نکاتی که در کلاس گفته شده است روان و زیبابرای مادرخوبت بخوان سپس برایم بنویس دوست داری مثل کوشا باشی یا نوشا؟ چرا؟......................................................

3-با توجه به نمونه ی داده شده بقیّه را کامل کن.    گوینده یعنی  کسی که چیزی می گوید.                                               

پرنده یعنی ............................................... دونده یعنی   ................................................

4- اگر به جای مدادت بودی و می خواستی دو خط بنویسی چه چیزهایی و برای چه کسی می نوشتی؟............................................................................................................................

..........................................................................................................................................................................................................................

5- دخترم به اطرافت به دقّت نگاه کن و به سؤال ها جواب بده.

الف)چیزی که حجم زیاد دارد ولی جرم آن  کم است را نام ببر..................................................

ب) چیزی که حجم کم دارد ولی جرم آن زیاد است نام ببر.......................................................

ج) چیزی که هم حجمش زیاد است هم جرمش نام ببر........................................................

6-جمله  های زیر را مرتّب کن.

مادّه ها         می گیرند        همه ی               جا                         ...........................................................................................................

 

مقدار      به      تشکیل دهنده        جرم می گویند  هر   جسم         مادّه ی .............................................................................

ریاضی

1-              هر دو عدد را زیر هم بنویس و با هم جمع کن.

4 و 14                                           12 و 5                                          13 و 6   

2- عزیزم خط راستی بکش که خط خمیده را در سه نقطه قطع کند.

3-غزل در آکواریوم خود 3 ماهی  پرت قرمز، 7 ماهی جلبک خوار و  5 ماهی پنگوسی زرد دارد. او در آکواریوم خود چند ماهی دارد؟( از پرانتز استفاده کنید)

4-با مداد دو نقطه روی همین برگ تکلیفت بگذار. حالا ببین از روی این دو نقطه چند خط راست می گذرد؟

5-نقطه ها را از کوچک به بزرگ به هم وصل کن . سپس نقطه 5 را به نقطه ی 1 وصل کن . شکلی که درست شد را رنگ کن. دوست داری این شکل را به چه کسی هدیه کنی؟!

 

یک پلّه بالاتر( جواب دادن اختیاریست)                                                                       

دو عدد یک رقمی بنویس که حاصل جمع آن ها 13 شود و باقی مانده ی تفریق آن5 شود. ............ و ........................

با راهنمایی :                                                            بدون راهنمایی:

دختر راستگویم از کدام سؤال ها بیش تر خوشت آمد؟ برای جواب دادن به کدام سؤال ها از دیگران کمک گرفتی ؟

اکنون که به یاری خدای مهربان توانستی بیش تر سؤال ها را جواب دهی خدای خوبی ها را شکر کن.

+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

شناخت اعضاي خانواده

شناخت اعضاي خانواده

فعاليت فردي دانش آموزان كلاسم

براي مشاهده ي عكس ها به ادامه مطلب برويد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

مدرسه ي خرگوش ها

كتاب بخوانيم

درس ششم مدرسه ي خرگوش ها در كلاس خودم

براي مشاهده ي عكس ها به ادامه مطلب برويد


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

بازی کودکان

بدون شرح!!!

بازی کودکان یعنی" تحمل گذر زمان.خلاقیت و نو آوری.نقش پذیری. یا دست به سر کردن کودکان؟؟؟؟؟؟

+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

یا حسین

      کودکان کربلا تکلیفشان مشق بابا آب بود


تو کربلا کشیدن                 یه آسمون پرپر
گل بوته های زخمی          کبوترای بی سر

                                                      باز هم دوبال زخمی                باز هم شهید آوردن
                                                       اونا که زنده کردن                  شعر چگونه مردن

مشکی بدون آبه               آیینه رو شکستن
اون آدمای سنگی             راه فرات رو بستن

                                                       آتیش و هیزم و خون              رو خیمه ها نشسته
                                                       فریاد کودک و زن                   قلب منو شکسته

صدای پای ذوالجناح           پیچیده توی خیمه ها
اسب سفید بی نشون       شکسته قلب بچه ها

                                                       کبوترای مهربون                    نشسته اند تو آسمون
                                                       هجوم وحشی خزون             شکسته بال و پرشون

                                                                                                                                                             شریعت رسولی

+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

دستورالعمل ارزشیابی توصیفی

دستورالعمل ارزشیابی توصیفی دانش آموزان دوره ابتدایی

مقدّمه :

به استناد مصوبه ششصد و هفتاد و نهمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 30/8/81 ، دستورالعمل تغییر مقیاس كمّی (20- -) به مقیاس كیفی (ارزشیابی توصیفی) با عنایت به رویكرد های نوین در فرآیند یاددهی - یادگیری و شیوه های اثر بخش ارزشیابی ، جهت اجرای آزمایشی دوره ابتدایی به شرح زیر ابلاغ می شود:

 هدف :

 1- ارزشیابی توصیفی و تشریح جریان پیشرفت تحصیلی و تربیتی (تلاش و عملكرد)  دانش آموزان به منظور اصلاح روند یاددهی - یادگیری در كلاس درس.

 2- ارتقای سطح بهداشت روانی از طریق كاهش نقش ارزشیابی پایانی و مقیاس كمی در سرنوشت تحصیلی دانش آموزان

 3-تــــوجه به حیطه های مختلف شخصیت دانش آموز در ابعاد عاطفی ، اجتماعی ، جسمانی و سطوح بالای حیطه شناختی

ماده 1 - ارزشیابی در دوره ابتدایی در طول سال تحصیلی به طور پیوسته با استفاده از روشهای به طور پیوسته با استفاده از روشهای فرایندی و عملكردی و ابزارهایی مانند پوشه كار ، سیاهه رفتار ، آزمونهای و تكالیف درسی ، برگ ثبت مشاهدات و فعّالیّتهای داخل و خارج از كلاس اعم از فردی یا گروهی و نظایر آن انجام می گیرد .

 

ماده 2 - در هــــــر سال تحصیلی وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان حداقل طی دو مرحله با توصیف میزان تلاش و عملكرد آنان به دانش آموزان و اولیا, آنها اعلام می شود . به گونه ای كه میزان تلاش و عملكرد آنان را توصیف نماید.

 

ماده 3 - دانش آموزانی كه در كلاس درس حضور یافته و به انجام تكالیف و فعالیتهای یاددهی - یادگیری مبادرت ورزیده اند بنابر گزارش معلم در پایان سال تحصیلی به پایه بالاتر ارتقا, می یابند.

 

ماده 4-در صورتی كه به تشخیص معلم و با توجه به ارزشیابی های به عمل آماده در طول سال تحصیلی ، دانش آموزی در دستیابی به اهداف و انتظارات پایه ، نیاز به فعالیت های بیشتری داشته باشد ، راه كارهای جبرانی برای بهبود پیشرفت تحصیلی و تربیتی وی با همكاری اولیای مدرسه و والدین اعمال می شود.

تبصره - منظور از راه كارهای جبرانی انجام اقداماتی است كه معمولاَ در طول سال یا قبل از آغاز سال تحصیلی بعد به اجرا در می آید تا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بهبود یابد.

 

ماده 5- در شرایط خاص ، دانش آموزی كه پس از اعمال راه كارهای جبرانی بر اساس ارزشیابی های به عمل آمده به تشخیص معلم به اهداف و انتظارات پایه تحصیلی مربوط دست نیافت توسط معلم مربوط همراه با پرونده تحصیلی به شورای معلمان معرفی می شود. این شورا نظر خود را به شورای مدرسه جهت تصمیم گیری نهایی در مورد ارتقا, یا عدم ارتقا, دانش آموز اعلام خواهد كرد .

 

ماده 6 - تصمیم گیری در مورد جابجایی دانش آموز و تعیین راهكارهای جبرانی ، توسط شورای مدرسه انجام می شود

 

ماده 7 - چگونگی تكمیل گزارش پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموز در دروس مختلف و ویژگی های عمومی ، نحوه بكارگیری ابزارها كه به عنوان راهنما برای معلم تلقی می شود در جزوه راهنمای ارزشیابی توصیفی ، توسط معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی با همكاری سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ارائه می شود.

تبصره : نحوه ثبت و نگهداری مدارك تحصیلی و دفتر ثبت گزارش پیشرفت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان توسط معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی تهیه و ابلاغ خواهد شد.

 

ماده 8 – این آیین نامه در سال تحصیلی 83-82 به صورت آزمایشی در تعداد محدودی از كلاس های پایه اول ابتدایی و در تعدادی از استانها قابل اجرا خواهد بود .

 

ماده 9 – این آیین نامه برای مدارس مجری طرح آزمایشی جایگزین آیین نامه امتحانات دوره های ابتدایی و راهنمایی مصوب ششصد و سی و سومین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 30/12/1377 خواهد بود .

+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

مزاياي يادگيري تركيبي

مزاياي يادگيري تركيبي
يادگيري تركيبي پديده تازه اي نيست و در گذشته شامل كلاسهاي فيزيكي مانند سخنرانيها ، كتابها و ... بوده است . اما امروزه سازمانها روشها و نگرشهاي متنوعي نسبت به يادگيري دارند كه مي توان آنها را در قالب شكل 1 خلاصه كرد:
مفهوم يادگيري تركيبي از اين ايده شروع شده است كه يادگيري يك رويداد اتفاقي كه در يك لحظه خاص اتفاق مي افتد نيست . بلكه يادگيري يك فرايند مستمر و مداوم است . يادگيري تركيبي چون از ابزارهاي متنوع يادگيري كمك مي گيرد داراي مزاياي متنوعي است .
يادگيريها به شكلهاي خاص غناي برنامه هاي يادگيري و ميزان انتقال دانش را محدود مي كند .

مثلاً در يك برنامه حضوري يادگيري، دسترسي به كلاس ، وابسته به محل و زمان خاصي است در حاليكه در يادگيري مجازي اين محدوديت وجود ندارد و هنگامي كه قابليت ارائه بازخورد به يك يادگيرنده نيز وجود داشته باشد ، مي تواند به غناي يادگيري بيفزايد .
يادگيري تركيبي به طور بالقوه باعث صرفه جوئي در هزينه و بهبود برنامه يادگيري افراد مي شود . روشهايي چون كاملاً مستقيم(اينترنتي) , خود بهبودي و يادگيري مبتني بر وب ممكن است هزينه هاي زيادي در برداشته باشد . اما تركيب نرم افزار هاي مجازي کمکي و روش مربي محور با مواد خودآموزشي ساده تر مانند اسناد ، مورد كاري ، ثبت رويدادهاي الكترونيك و نمايش پاور پوينت ، روشهاي يادگيري را اثربخش تر مي‌كنند .

بررسيهاي موسسات تحقيقاتي و دانشگاههايي چون دانشگاه استانفورد و دانشگاه تنسي درباره بعضي از سازو كارهاي يادگيري تركيبي بينش روشي را در اختيار ما قرار مي دهند. اين تحقيقات اعلام مي كنند كه يادگيري تركيبي از شيوه هاي سنتي و شكلهاي فردي فناوري آموزشهاي الكترونيك بهتر است . اين تحقيقات به ما اين اطمينان را مي دهد كه يادگيري تركيبي نه تنها توانايي انتقال كارآمدتر مواد يادگيري را دارد، بلكه يك روش اثربخش تر آموزشي نيز است.
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

یکی از راهکار های بهبود سواد خواندن

قصه گويي

 

تعريف :

   قصه گويي بيان هنرمندانه قصه ها ، افسانه ها ، حكايات و ... است كه به منظور انتقال پيام مورد نظر توسط مربي و با حضور اعضاء صورت مي پذيرد .

 

اهداف :

 

         1- انتقال غيرمستقيم مفاهيم اخلاقي ، اجتماعي و ...      

      2- تاثير گذاري و عبرت آموزي از حوادث و شخصيتهاي قصه ها

        3- آشنايي با آداب و رسوم ، عقايد ، باورها و ...

         4- برانگيختن و تقويت احساسات و عواطف انساني

        5- تقويت خوب شنيدن در مخاطب

        6- آشنا كردن مخاطب با مسائل و مشكلات زندگي اجتماعي  

 

روخواني كتاب

 

تعريف :

   فعاليتي است كه در آن مربي به قصد تقويت مهارت خواندن ، كتاب يا متن خاصي را در نظر گرفته و با مشاركت اعضاء آن را مي خوانند .

 

اهداف :   

 

          1- آموزش صحيح خواندن و روان خواندن

         2- يادگيري تلفظ درست واژه ها

         3- افزايش گنجينه لغات

          4- ايجاد انگيزه براي مطالعه و عادت كتابخواني

         5- آشنا كردن بيشتر اعضاء با كتابهاي مختلف
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  | 

شعر و هدیه های آسمان

               همه ی کودکان شاعرند

همه ی معلمان ممکن است در طول چند سال تدریس خود چندین بار با این موضوع مواجه شده باشند که کودکان گفتارها یا نوشتارهای آهنگینی را ارائه کنند . ذوق و حس زیبای شاعری در تمام کودکان وجود دارد . هنگامی که یک کودک یک ساله کلماتی نامفهوم را بر زبان می آورد و به آن ها حالت ریتمیک می بخشد این موضوع بیشتر نمود پیدا می کند .
علاقه و لذت کودکان نسبت به شعر و نوشته های آهنگین نیز ستودنی است . یادگیری همراه با شعر التذاذ بیش تری را برای کودکان به همراه دارد .
آن چه در زیر آمده است نمونه ای از تلفیق درس نیمکت سبز از کتاب هدیه های آسمان پایه دوم ابتدایی با شعر است که سروده ی خودم می باشد . یقینا ارائه این درس با شعر کارایی بیش تری دارد و محیط مناسب تری را برای یادگیری فراهم می کند .

                    
يك روز توي زمستون                                          بعد از هواي بارون

 پری و زری به بازي                                          رفته بودن به بوستون

سرسبزي رو كه ديدن                                          با همديگه خنديدن

رو سبزه هاي تازه                                                بالا و پايين پريدن

كسي توي پارك نبود                                         خيالشون راحت بود

........

 برای دیدن بقیه شعر بر روی ادامه ی مطلب کلیک کنید.

                                                                 لطفا پیشنهادات و انتقادات خود را در بخش نظرات درج نمایید.



ادامه مطلب
+ نوشته شده در  ساعت   توسط موسوي  |